20. ledna 2012 v 19:07 | Sofia |  Recenzia na knihy

Originálny názov: The Last Lecture
Autor: Randy Pausch, Jeffrey Zaslow
Vydavateľstvo: Tatran, 2009
Počet strán: 214 strán
Preklad: Jana Kanorová-Báliková

ANOTÁCIA:

Veľa profesorov má prejavy nazvané "Posledná prednáška". Profesorov požiadajú, aby zvážili svoje odstúpenie, a potom predniesli svoje úvahy o tom, na čom im najviac záleží. A kým rečnia, publikum sa v duchu neubráni tej istej otázke: Akú múdrosť by sme odovzdali svetu, keby sme vedeli, že je to naša posledná šanca? Keby sme sa mali zajtra pominúť, aké posolstvo by sme chceli zanechať? Keď Randyho Pauscha, profesora počítačovej vedy na Carnegie Mellon University, požiadali o takúto prednášku, nemusel si predstavovať, že je posledná, pretože mu prednedávnom diagnostikovali rakovinu v terminálnom štádiu. No jeho prednáška - "Ako skutočne splniť svoje detské sny" - nebola o zomieraní. Bola o tom, aké je dôležité prekonávať prekážky, umožniť aj iným ľuďom splnenie ich snov, ako sa treba chopiť každej chvíle (pretože: "Čas je všetko, čo máte. A možno jedného dňa zistíte, že ho máte menej, ako ste si mysleli.") Bolo to zhrnutie všetkého, čomu Randy veril. Hovoril o žití.

Posledná prednáška, ukážka audioknihy:

Môj názor:

Túto knihu som mala vyhliadnutú dlho. Raz som ju videla v kníhkupectve. Zdala sa mi tenká na takú vysokú cenu. Nekúpila som si ju. Bola to chyba, už vtedy som mohla mať potešenie z čítania úžasného príbehu. Zhruba pred dvoma týždňami som sa ocitla na stránke internetového kníhkupectva a znova ju uvidela. Niekto by povedal, že to bola náhoda, nie, nebola, náhody neexistujú. Kúpila som si ju a prelúskala za dva dni. Dnes môžem s čistým svedomím prehlásiť, že je jedna z naj aké som doposiaľ čítala. Pohladkala mi srdce.

Randy Pausch pomocou Jeffreyho Zaslowa, (autora stĺpcov v denníku Wall Street Journal, ktorý bol prítomný na jeho prednáške a napísal o nej článok, ktorý o ňu vzbudil celosvetový záujem), prerozprával svoj príbeh aj v knižnej forme. Počas dlhých jázd na bicykli sa Randy pomocou mobilného headsetu rozprával s Jeffom. On potom jeho "príbehy" pretvoril do päťdesiatich troch mini prednášok nachádzajúcich sa v knihe.

Randy prerozprával svoj život zaujímavým spôsobom, popretkával ho čiernym humorom, inteligenciou ale aj životnou múdrosťou. Je to kniha o skutočnom mužovi, jeho osude a pritom zostáva neobyčajnou. Autor píše bez zbytočnej prešperkovanej symboliky, nepoužíva metafory ani iné umelecké prostriedky na vylepšenie dojmu, píše skutočne, píše tak ako to videl a zažil. A práve táto reálnosť pridáva na sile emóciám.

Je to príbeh o posolstve, o tom ako byť šťastným, o tom ako plnohodnotne žiť a vychutnávať si každú sekundu. Tento malý zväzok myšlienok, by nemal chýbať v knižnici niekoho, kto túži po naplnení svojich detských snov. Je to jedna z kníh, ktorú si nadlho zapamätáte, pretože má dušu.

Karty, ktoré sme dostali,
nezmeníme, no je na nás,
ako s nimi budeme hrať.