Alkoholické sféročky

8. srpna 2012 v 11:47 | Sherylin Lee |  Úvahy
Keď som bola štvrtáčka na strednej, mali sme sa naučiť nejaký príhovor a predniesť ho spolužiakom. Asi som chcela byť opäť vydedencom spoločnosti, pretože som napísala príhovor o alkohole. Nie je to žiadna hĺbavá esej, ale možno sa pobavíte. (Niektoré veci som opravila, pretože ťažko som sledovala sled svojich myšlienok. Avšak je zopár viet, ktoré som ponechala, lebo dobre zneli, ale pradupovediac, nechápem, ako sa do textu dostali. Priznávam sa ako to vidím teraz: Alkohol a cigarety je veľmi rozsiahla téma a nikoho som nechcela unudiť na smrť - no tých perličkovských viet som sa nedokázala vzdať.)

PS: a niektoré veci som prispôsobila tomu, že je to uverejnené na blogu, napr. oslovenie.




Vážení a milí čitatelia!

O alkohole už bolo mnoho povedané, ale mňa prednedávnom zaujal citát: "Alkohol používaný v miernych dávkach neškodí v akomkoľvek množstve." Nejako a niekde sa to predsa "musí" začať. Miesto je prakticky nepodstatné. Garáže, za obchodmi, parky, podchody, vlastne to je jedno kde, hlavné je, že je čo piť. Postupne opadávajú zábrany a zrazu detičky zisťujú, aké je to super. Každý je výnimočný a hodne zaujímavejší, ako predtým. Tak sa to opakuje pravidelne alebo aspoň raz za čas. Pije sa, lebo život je priveľmi jednotvárny, dejú sa veci, ktoré by sa za "normálnych" okolností nikdy neprihodili, veď po zopár glgoch je svet tak neskutočne nádherný... aspoň kým to opantanie trvá.

Dospelí sa nám snažia vtĺcť do hláv, že ako to vlastne chodí. Aké špinavosti sa dejú, že čo všetko nám alkohol môže spôsobiť. No predovšetkým sú to oni, ktorí nám toto všetko ponúkajú a servírujú na strieborných podnosoch. Je hlúpe obviňovať ziskuchtivé predavačky (obvykle pracujúce na živnosť) predávajúce cigarety či alkohol. Oni to predsa nevymysleli, iba chúdence, chcú si trochu privyrobiť. No ten, kto kupuje, sme predsa my. Je to naša vina! (Skutočne? Z časti určite, pretože sme naivní a ovplyvniteľní. Možno sa nazdávame, že nás to učiní dospelými. Ale je za tým omnoho viac.)

Dospelí si vychutnávajú svoje dospelácke vecičky a nám hovoria, že sme na to primladí. Príbehy typu: závislosť a ostatné podobné stavy nás zaujímajú, ako či sú kvety na stromoch ružové alebo biele. Na každej krabičke od cigariet nájdete Varovanie ministra zdravotníctva: Fajčenie... a tak ďalej. Účinok tejto vety na dospelých a teda aj teoreticky rozumných ľudí je ešte menší ako účinok protialkoholických podujatí, teda ešte menší ako nula.

Už len z princípu sú takéto výuky ignorované, pretože sa s nimi človek stretáva na každom kroku a naviac, väčšina ľudí má so všetkými vecami už svoje viac či menej bohaté skúsenosti. Tí inteligentní si názor urobili sami a usúdili, či chľastanie a fajčenie význam má alebo nie... Vlastne ani sa ich to tak netýka, bohužiaľ, totiž množstvo ľudí už hoduje týmto alkoholickým záujmom a veta: výnimka potvrdzuje pravidlo, je neaktuálna. Unavuje nás stále tá istá pesnička. Je to škodlivé. To je predsa také otrepané. Všetko škodí, dokonca aj vzduch, ktorý dýchame.

Prečo to vlastne mladí ľudia robia? O inteligencii to nie je. Inteligentní chľastajú takisto ako tí menej inteligentní. Sila osobnosti je pre niektorých ako cudzí pojem. Zvyčajným útočiskom pri "nezvládnuteľných situáciách" sú nejaké tie promile navyše a trochu nikotínu. Detičky chcú na niečo zabudnúť, ale zabúdajú, že ak to nastane, veľmi stúpa šanca, že tú chybu zopakujú znovu a zase budú chcieť zabudnúť. No mnohí alkohol využívajú najprv preto, aby nevyzerali ako zbabelci, aby neboli niekým, kto na to nemá. A potom je to presne to: vytváranie závislosti. Jediné, čo mladí človek chce je zapadnúť do spoločnosti, nebyť len na jej pokraji, akýmsi čudným vydedencom, ktorý nejde s dobou. Na druhej strane je to možno obľúbeným prostriedkom na zahnanie stresu. Nech je to akokoľvek, môžeme si vybrať do akej skupiny patríme. Uľahčovadlá druhu, prečo to robíme, sú trochu otrepané, ukrýva to len reálnu túžbu, opäť zapadnúť do davu. Dav. Davy. A pritom každý skryto chce byť jedinečný a byť niekto. Mnohým akoby stáli na vedení. Byť členom davu je pravým opakom ku "byť niekto, byť výnimočný." Každý, kto týmto "dospeláckym zábavkám" podľahol, sám vo svojom vnútri bojuje. Ale suché kecy o nejakých ľuďoch, ktorí to zvládajú naplno bez týchto zábaviek (oni existujú, verte mi), sú nám cudzie. Vlastne nám na tom ani nezáleží. Jediné, čo s alkoholom chceme riešiť sú naše problémy. Predsa s ním je všetko také ľahké, tak fajn.

Pochybujeme, že niečo horšie, ako zabité mozgové bunky, bude cenou za našu zábavu. Nech je, ako chce, každý si určitým spôsobom platí cenu za vlastné šťastie. Imaginárny svet miestami celkom postačuje. Horšie je vytriezvenie. Dáme sa na to znova. Možno raz prestaneme úplne vnímať rozdiel medzi skutočným stavom a alkoholickými sférami. Aj alkoholik predsa vie, že to nie je riešenie. Ale na iné sa už nezmôže. Kto však chce žiť plnohodnotný život, ten sa dokáže vyrovnať so svojimi problémami aj bez pomoci nikotínových a alkoholických sračiek.

Ďakujem za pozornosť.

 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Adla Adla | Web | 8. srpna 2012 v 16:18 | Reagovat

hezky napsané... já třeba ještě tak nějak chápu alkohol... ten ti dá aspoň na chvíli zapomenout na tvoje problémy, uvolní atmosféru..., ale co je třeba na cigaretách to asi nepochopím... Asi nejvíc se mi líbí ta myšlenka jak nikdo nechce být jedním z davu, ale pak chlastá a kouří aby právě do toho davu zapadl... ještě jednou říkám - pěkně napsané :)

2 Vera Vera | Web | 8. srpna 2012 v 18:36 | Reagovat

Pokud bych byla na tvojí "přednášce" o alkoholu, ihned bych vstala ze židle a začala ti nadšeně tleskat! pěkně napsané je slabé slovo! spíše DOKONALE napsáno!!

Já třeba osobně nechápu, co je na takovém alkoholu fajn. Dobře, lidé v něm utápí svoje každodenní problémy, svoje nevydařené lásky, svůj pocit samoty, svoji beznaděj...a svět je najednou docela fajn...tedy až do chvíle, kdy člověk vystřízliví. Potom je to mnohdy ještě horší.
Nepiju alkohol, teda..ne moc. Přiměřeně.   Ale nechodím na zábavy, diskotéky a něco podobného, kde jsou opilý už děcka v mým věku a níž!!! hrůza! Kam to svět spěje...
stejný názor máme potom na kouření...co kdyby místo těch ohraných nápisů zastavili tabákový průmysl docela? ale to ne..."to bychom přišli o naše milionové příjmy...!!"
ach, jak já jsem ráda, že nejsem závislá a nemyslím si, že budu :)

PS:  náhodou budu ráda, kdyby jsi něco takového, jako píši já, vytvořila! klidně se inspiruj, protože bude fajn, když si podobnou věc přečtu i z jiného pohledu, než z mého. A třeba se i já nechám něčím inspirovat :)

3 Mniška Mniška | Web | 9. srpna 2012 v 12:37 | Reagovat

Máš pravdu, o alkoholu a jeho škodlivosti slyšíme dnes a denně a těžko říct, jestli je to u¨žitečnější než škodlivější.
Máš opět trefnou úvahu, opět myšlenky, na které prostě nejde říct nic jiného, že jsou výstižné.
Líbila se mi ta část, kde píšeš, že mladí lidé pijí proto, aby zapomněli, jenomže se tím pádem zvýší čšance, že tu chybu udělají znovu a zase budou chtít zapomenout. Vím, že některé zážitky mohou být hrozně bolestné pro člověka a chce zapomenout, ale tak snad i proto máme paměť, abychom si pamatovali a z toho se poučili.
Můžu Ti říct, že jsem jednou dostala koláček, ve kterém byla napečená i marihuana. Nevěděla jsem to, ty perníčky vypadaly moc dobře a já si dala. K večeru jsem zapomínala na slova, která jsem vyřkla před pár vteřinami, prostě moje paměť nefungovala vůbec. Musím zdůraznit, že se mi to nelíbilo ani trochu. Nemít kontrolu sama nad sebou mě dost znepokojovalo. Nemohu pochopit, jak se takové věci mohou lidem líbit. A nehihňala jsem se tomu, jak obyčejně sjetí lidé dělávají, já dostala strach. Nikdy víc, nebudu už žrát cizí vánoční perníčky :)

4 Sherylin Lee Sherylin Lee | E-mail | Web | 9. srpna 2012 v 15:18 | Reagovat

[1]: No ja už ani alkohol nechápem. Ak je to len preto, aby zabudol niekto na problémy, tak si radšej dám knihu, fakt. Ale ak je to len preto, aby sme si na niečo pripili, príležitostne, prečo nie? No práve minule sme s kamarátkou rozoberali, koľko vecí by boli inak v živote, nebyť toho alkoholu. Určite by som na svojej minulosti nič nemenila, priznávam sa, tiež som to ochutnala (do dna), ale myslím si, žeby to bolo lepšie bez toho. Ušetrila by som si mnoho trapasov. No to kým som, som vďaka svojej minulosti a nezmenila by som ju. V alkohole nevidím význam. Ničí rodiny a životy... Cigarety? Je dobré byť na niečom závislý? Ja si nemyslím a ešte to aj smrdí.

[2]: Asi by mi prvýkrát niekto tlieskal od srdca. Poteší :). Od dokonalosti to má ďaleko (veď hovorím, že niektoré vety som v texte nechala iba preto, že sa mi páčili a nie preto, žeby mali nejaký väčší zmysel :D). Vieš, čo ma napadlo, keď som si čítala Tvoj komentár? Že ľudia chcú utopiť (doslova) svoje problémy v alkohole, ale oni nevedia, že tie problémy vedia plávať :D a najlepšie v alkohole.

Aj ja som rada, že nie som závislá a dúfam, že ani nikdy nebudem :).

A fakt, budem sa inšpirovať, pretože je to úžasný nápad - budeme si dávať tipy :). Fakt Ťa za to obdivujem, mám rada Tvoje rady :).

[3]: No keď to človek počúva dookola, tak už mu je to jedno. Je to ako s reklamou, ktorá človeku lezie na nervy. Just si tú vec už človek nekúpi a má ešte aj televízor chuť vyhodiť. To isté antipropagácia alkoholu. Ak je to také škodlivé, prečo jeden celý regál je tomu vyhradený v obchodoch? Prečo sa tak veľa toho vyrába? Opäť zdravie človeka je to druhoradé, životy ľudí sú druhoradé, hlavné je, že sa nájdu dosť úbohí ľudia, ktorí sa na alkohole stanú závislými. Smutné.

Ja som si myslela, že tie koláčiky sú len vo filmoch. Nikdy som neskúšala trávu ani iné drogy (žiadne), ale rozprávala som sa o mariške so sesternicou a jej pocity boli podobné tým Tvojim. Hovorila, že sa strašne bála, akoby sa jej otvoril iný svet a že to bolo strašné. Už nikdy viac po tom to neskúšala... Mňa to ani nikdy neťahalo a ani si neviem predstaviť, žeby som to vyskúšala. Dokonca mi ani alkohol ani cigarety nerobia dobre. Od takýchto vecí mi býva zle (ďakujem Bohu za výbavu, za svoje telo, ktoré na tieto látky reaguje veľmi agresívne)...

5 Beatrix Beatrix | Web | 9. srpna 2012 v 18:01 | Reagovat

Súhlasím. :) No alkohol nebojkotujem. Rada si dám pohár vína. Sem-tam aj viac, aj z toho "viac" už párkrát bolo "priveľa" (zas nie na mol ožratá, ale predsa), no musím povedať, že žiaden z tých večerov nepatrí k mojim najkrajším spomienkam. Vlastne som si vždy len vyrobila nejaký mierny trapas.

No a napokon si vystihla aj môj najsilnejší argument - nechcem byť súčasťou davu. Kedysi som chcela, ale bola som zo svojej snahy iba nespokojná. Snažím sa byť sama sebou a opíjať sa tejto snahe nepomáha.

6 Adla Adla | Web | 9. srpna 2012 v 18:37 | Reagovat

[4]: je pravda, že pod vlivem alkoholu jsem už taky udělala věci, kterých teď velmi lituju... ale k některým situacím prostě sklenička patří

7 Marienka Marienka | Web | 10. srpna 2012 v 17:11 | Reagovat

Dobre si to napísala. A obdivujem hlavne to, že si to čítala pred všetkými spolužiakmi. (keď si predstavím našu triedu, neviem, či by som to urobila)
Samozrejme pripijem si keď je nejaká príležitosť, ale vživote som nebola opitá. Absolútne nechápem ľudí, ktorí pijú aby sa opili a aby mali výčitky svedomia kvôli tomu, čo všetko porobili a ani si na to nepamätajú.

8 Vendy Vendy | Web | 10. srpna 2012 v 17:22 | Reagovat

To byl moc pěkný článek a vystihla jsi asi problém pití mezi mladými - je to z hecu. Nechtějí se shodit před ostatními, nechtějí vybočit z řady, nechtějí být považováni za divné.
A mnozí si to opravdu chtějí i zkusit, jaké to je - a zákeřnost alkoholu spočívá v tom, že člověk je dlouho v takové rozverné náladě a má pocit, že to zvládá, tak do sebe kope další a další panáky- a pak najednou bum.
Někdo se poučí a příště už si dá pozor, jiný se nepoučí nikdy. Staří volové, kteří  v hospodách razí svých šest až deset piv denně(!) jsou u mě paraziti, kteří okrádají své rodiny. Nezazlívala bych chlapům na vesnici, že se chtějí občas slézt, pokecat a přitom vypít nějaké to pivko, ale jedno, dvě, v nejhorším tři, když je nálada, to bych pochopila. Ale ty denní notory neberu...
Myslím, že většina lidí se naučí pít s mírou. Někoho to dokonce naučí rodiče, jiné sám život.
Kdybych měla děcka v pubertálním věku, učím je pít. Dám jim ochutnat piva i vína i tvrdého alkoholu - ale po jedné skleničce. A dala bych jim naučení, že pokud pít, tak na dobře naplněný a promaštěný žaludek. A naučila bych je i to, jak švindlovat při pití. Dá se to ukočírovat a vypadat, jakože se pije pořád.
Teď možná vypadám jako svůdce alkoholický, ale umět pít je opravdu kumšt. :-)

9 Sherylin Lee Sherylin Lee | E-mail | Web | 10. srpna 2012 v 18:35 | Reagovat

[5]: Ja celkovo alkohol nemusím :D. Neviem prečo, nepriťahuje ma a nechcem si s ním vytvoriť žiaden vzťah :D. Myslím si, že skôr alkohol by bol závislý na mne ako ja na ňom. :D A jednoducho, na čo je to dobré?

[6]: Napr. na aké situácie myslíš? :)

[7]: Ani moja trieda nebola lepšia, ale vedela som, že na konci musia zatlieskať. Možno to nebolo z každej stránky úprimné, ale tlieskať musel každý :D. Ja rozlišujem chápem od nechápemu. Viem, prečo to robia, ale neviem, či sa nazdávajú, že s tým aj niečo vyriešia. V duši musia vedieť, že to nikam nevedie.

[8]:Ja neviem, ako by som to vyriešila so svojimi deťmi, ale určite by som im to dovolila vyskúšať a možno by som ich aj opila, aby vedeli, aké je to odporné. Je to hnus. Dúfam, že zdedia veľa z môjho tela, ktoré si prirozdene vytvorilo odpor voči alkoholu a cigaretám. Možno je len málo ľudí, ako ja, pretože mne je z toho  tak zle, že sa mi ani žiť nechce.

A čo sa týka chlapov, ktorý sa idú ožierať, úplne súhlasím. Neokrádajú len seba o život, ale ničia a ruinujú aj svoju rodinu.

Občas my mladí si namýšľame, že sme všemocní, ale pravda je taká, že nás to raz môže kruto dobehnúť a stanú sa z nás závisláci. Skutočne chceme byť na niečom závislí? Ja chcem, aby veci boli závislé na mne a nie opačne :D :D. Dúfam, že si rozumieme.

10 Adla Adla | Web | 12. srpna 2012 v 12:01 | Reagovat

[9]: řekněme, že se různě seznámíš s různými lidmi :D dál bych to asi nerozváděla ...

11 Sherylin Lee Sherylin Lee | E-mail | Web | 12. srpna 2012 v 13:51 | Reagovat

[10]:Kľudne rozvádzaj? Opadnú zábrany a človek sa rýchlejšie spoznáva :). Ja som sa takto zoznámila s viacerými ľuďmi, ale vtedy som bola pri vedomí a bola som len v nálade, ak to išlo ďalej ako do nálady, nikdy to nedopadlo dobre. Netvárim sa ako svätá, pretože nie som. Vyskúšala som si to a sem som napísala iba to, čo si o tom v súčasnosti myslím :)...

12 Wildhair Wildhair | Web | 14. srpna 2012 v 21:43 | Reagovat

Dneska nie je môj deň na písanie kilometrových komentárov.
No chcem len povedať to že tvoj štýl písania je brilantný a plus mínus s tebou vo všetkom súhlasím...

13 Adla Adla | Web | 15. srpna 2012 v 16:04 | Reagovat

[11]: žádné podrobnosti nebudou... jenom můžu souhlasit s tím, že člověk se rychleji seznamuje a zábrany opadávají. Ale poučila jsem se a sanžím se, abych se už do takových situací nedostávala

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama

Všetky práva vyhradené.